Ile zarabia adwokat z własną kancelarią? Od czego to zależy?

Zawody prawnicze są postrzegane jako jedne z najbardziej prestiżowych, a jednocześnie – dające szansę na godne zarobki. Ile zarabia adwokat z własną kancelarią? Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ale poniżej znajdziesz cenne uwagi na ten temat.

Prowadzenie własnej kancelarii daje szansę na wyjątkowo wysokie zarobki, a możliwości rozwoju są znacznie większe, niż ma to miejsce w przypadku pracowników etatowych. To, ile zarabia adwokat z własną kancelarią, jest przedmiotem licznych dyskusji. Z drugiej jednak strony silna konkurencja sprawia, że osiągnięcie sukcesu biznesowego w branży prawniczej może być trudne.

Ile zarabia adwokat z własną kancelarią?

Zanim spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, warto zastanowić się, jakie są zarobki etatowych prawników. Z raportów analitycznych wynika, że przedstawiciele tego zawodu mogą liczyć średnio na ok. siedem tysięcy złotych brutto, z czego młodsi pracownicy osiągają ok. 5-6 tysięcy złotych miesięcznie, zaś ich bardziej doświadczeni koledzy – niemal 10 tysięcy złotych. Większe płace uzyskuje się szczególnie w większych miastach, gdzie ulokowane są duże, renomowane kancelarie.

Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć, ile zarabia adwokat z własną kancelarią. Szacuje się, że najbardziej renomowani prawnicy – zwłaszcza w dużych miastach – mogą liczyć na miesięczne nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali miesiąca. Trzeba jednak pamiętać, że na takie dochody mogą liczyć głównie czołowe podmioty na rynku. Ponadto, zyski adwokata prowadzącego własną kancelarię są zmienne, a w kryzysowych wersjach może dojść nawet do straty. Niektórzy bardziej cenią sobie niższe, ale regularne wpływy etacie.

Od czego zależą dochody prawnika, który działa pod własnym szyldem?

Podobnie jak ma to miejsce w każdej innej branży rynkowej, także w przypadku kancelarii zarobki są niezwykle zróżnicowane. Do głównych czynników determinujących to, ile zarabia adwokat z własną kancelarią, należą między innymi:

  • renoma kancelarii, rozpoznawalność prawnika;
  • wyrobione kontakty biznesowe;
  • liczba zatrudnionych pracowników (więcej etatów to zarazem wyższe „moce przerobowe”, co przekłada się na dochody kancelarii).

Dodaj komentarz