Zastanawiasz się, ile zarabia maszynista Pendolino oraz czy warto podjąć pracę na takim stanowisku? Jeśli tak, to zapoznaj się z naszym tekstem. Poznasz podstawowe informacje na ten temat.
Z jednej strony utyskiwanie na jakość pracy kolei w Polsce to dość powszechne zjawisko. Z drugiej jednak trzeba pamiętać, że ten rodzaj transportu dynamicznie rozwija się w naszym kraju. Dowodem na taki stan rzeczy jest m.in. rosnący udział szybkimi pociągami włoskiej marki Pendolino. W związku z tym wiele osób zastanawia się, ile zarabia maszynista Pendolino i z jakich elementów składa się jego płaca. Rozwiewamy te wątpliwości.
Spis treści
Ile zarabia maszynista Pendolino i od czego jest to uzależnione?
Trudno znaleźć pełne informacje w kwestii tego, ile zarabia maszynista Pendolino. Taki stan rzeczy po części wynika stąd, iż informacje dotyczące wysokości wynagrodzeń na tym stanowisku nie są powszechnie udostępniane. Pewien ogląd sytuacji można zyskać dzięki analizie m.in. następujących źródeł informacji:
- fora internetowe;
- portale dotyczące rynku pracy;
- oferty pracy.
Dzięki temu można w przybliżeniu ustalić, ile zarabia maszynista Pendolino. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie netto na tym stanowisku wynosi około czterech tysięcy złotych. Początkujący pracownicy mogą liczyć z kolei na niecałe trzy tysiące złotych netto miesięcznie. Najbardziej doświadczeni otrzymują około pięciu tysięcy złotych.
Co jeszcze wpływa na zarobki maszynisty?
Poziom wynagrodzenia jest uzależniony m.in. od takich czynników jak staż zawodowy oraz rodzaj obsługiwanego pociągu. Zasadniczo, większe zarobki osiąga się w przypadku pojazdów elektrycznych.
Oprócz tego maszynista uzyskuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu odbywania dyżurów w niedziele i święta. W efekcie jego miesięczna pensja może wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent.
Jak widać, pensja jest dość atrakcyjna. Trzeba jednak pamiętać, że jest to profesja niezwykle odpowiedzialna. Od osoby kierującej pociągiem zależy zdrowie i życie znajdujących się w nim pasażerów. Ponadto, maszyniście powierza się także inne obowiązki, w tym np. monitorowanie stanu technicznego pociągu.